Liceul Tehnologic "Vasile Juncu" Miniş |
Istoricul şcolii
- pag. 1 > 2 >> 3 - Viata economico-sociala a comunei promontoriale Minis, bazata in mod traditional pe viticultura, a cunoscut o schimbare
substantiala o data cu infiintarea in anul 1881 a Scolii de Vintaleri. Initiativa a apartinut satenilor speriati de perspectiva
extinderii filoxerei in intreaga podgorie, cu efectele ei catastrofale; se mai avea in vedere ca pe langa functia de combatere
a filoxerei scoala sa formeze specialisti (vintaleri) in viticultura, in prepararea vinurilor, tot mai prezente pe pietele
nationala si internationala.
Pe domeniul erariului din Minis exista inca din anul 1835 o vie model pe langa pivnita castelului, unde localnicii dar si alti
viticultori din podgorie si-au insusit cunostinte utile de vinificatie. Aceasta oportunitate a stat la originea demersurilor facute
in presa aradeana de catre viticultori intre anii 1870-1874 pentru infiintarea scolii. Reactia forurilor administrative nu a fost
cea mai prompta, trebuind sa treaca zece ani pana la primirea aprobarii de infiintare a institutiei. Un aport decisiv la aceasta
rezolutie a fost adus de catre interventiile succesive catre autoritati ale marilor proprietari de vii si comercianti de vinuri
grupati in Asociatia Economica din Arad; ei urmareau la randul lor marirea profiturilor prin practicarea unei viticulturi cu oameni
scoliti: vintalerii. Ca urmare a presiunilor constante ale satenilor si ale marilor proprietari de vii, statul a renuntat in anul
1880 la ideea vanzarii castelului si a viei de la Minis.
El le-a cedat Ministerului Agriculturii cu destinatie speciala pentru deschiderea de urgenta a Scolii Viticole. La 1 octombrie 1881
au inceput in mod oficial cursurile cu 24 de elevi recrutati din randurile satenilor si dintre fiii podgorenilor din zona. Pentru a
atrage elevii spre scoala au fost acordate burse de catre comunele promontoriale ale podgoriei, Asociatia Economica din Arad, de catre
corporatii cat si de catre marii proprietari. In acest context, inca din primul an 14 elevi erau bursieri, ei beneficiind de masa si
cazare gratuita.
In statutul de functionare se preciza inca din primele paragrafe ca procesul instructiv-educativ avea un pronuntat caracter practic,
cu profilare pe viticultura dar se arata ca elevii isi vor insusi si notiuni practice de pomicultura, gradinarit si apicultura.
Limba de predare era maghiara, dat fiind faptul ca era o scoala de stat iar durata cursurilor era de trei ani. In primii doi ani
elevii primeau instruire teoretica si practica iar in ultimul an instruirea se facea exclusiv practic, pe lotul didactic al scolii.
Anul scolar debuta la 1 octombrie si se incheia festiv la 31 iulie cu un examen ce dura trei zile; examenul se sustinea in fata
comisiei de examinare si a comitetului de supraveghere.
Varsta minima de admitere a elevilor la scoala a fost initial de 16 ani, ei trebuind sa aiba o constitutie fizica
robusta pentru a putea face fata programei scolare ce punea accent deosebit pe instruirea practica. Ca pregatire teoretica
anterioara se cerea ca elevii sa fie absolventi a cel putin patru clase primare. In afara elevilor de la cursurile de zi
se scolarizau "elevii extraordinari" care-si asigurau pe cont propriu hrana si cazarea. Exista si o a treia categorie de elevi,
"elevii musafiri", indivizi majori care isi asigurau la randul lor intretinerea pentru a se putea califica in viticultura, ei
neavand obligatia de a frecventa regulat cursurile. In privinta procesului instructiv teoretic, programa scolara prevedea in
esenta doua categorii de obiecte: cultura generala si specialitatea. La cultura generala o pondere insemnata in pregatirea
viitorilor vintaleri o avea Matematica, Stiintele Naturii, Chimia si Contabilitatea. Dintre disciplinele de specialitate esalonate
pe parcursul a doi ani se evidentiau: Cunostinte despre plante, Pedologia, Metode de inmultire a viei si pomilor fructiferi, Soiuri
de vii si pomi, Metode de tratament a bolilor viei si pomilor, etc.. Cunostintele teoretice acumulate in primii doi ani erau puse
in practica in ultimul an, cand viitorii absolventi efectuau lucrarile practice pe lotul model, sub supravegherea cadrelor de
specialitate. Fiecare lucrare practica care se efectua era precedata de o prelegere teoretica a profesorului, care demonstra mai
apoi si practic modul de executare al lucrarii.
Lu | 6 | 13 | 20 | 27 | |
Ma | 7 | 14 | 21 | 28 | |
Mi | 1 | 8 | 15 | 22 | 29 |
Jo | 2 | 9 | 16 | 23 | 30 |
Vi | 3 | 10 | 17 | 24 | 31 |
Sa | 4 | 11 | 18 | 25 | |
Du | 5 | 12 | 19 | 26 |